Opgericht in 1977, is Team Hoynck al meer dan veertig jaar actief als een onafhankelijk ontwerp- en projectmanagementbedrijf. Met een hecht team in Nederland en een wereldwijd netwerk van hooggekwalificeerde partners, zet Team Hoynck zich in om hun klanten en projecten te ondersteunen – van Shanghai tot Las Vegas. De langst zittende teamleden, Ed Kooymans en Frans de la Haye, hebben de ontwikkeling, verandering en bloei van het bedrijf sinds de vroege jaren ‘90 meegemaakt. Zij delen hun inzichten over de ontwikkelingen in de industrie, de impact van technologische vooruitgang, het belang van vertrouwen en klantrelaties, en hoe je passie voor je werk behoudt.
“Behoren tot het meubilair”
Frans de la Haye begon zijn carrière als verkoper en is nu Customer Relations Manager bij Team Hoynck. Flexibiliteit is altijd zijn rode draad geweest. “Toen ik net begon, kreeg ik de opdracht een koffer in te pakken. Vervolgens werd ik direct naar Hannover gestuurd om aan negen projecten te werken. Dat was een hele ervaring.” Sindsdien heeft Frans vele evenementen bijgewoond, het netwerk van het bedrijf uitgebreid en samengewerkt met de juiste experts voor elk project. “Ik hecht veel waarde aan mijn relaties met onze klanten. Het persoonlijk leren kennen van een klant vormt een goede basis voor een betere zakelijke relatie,” zegt Frans. “Eerlijkheid en de bereidheid om een stap extra te zetten, maken Team Hoynck uniek.”
Ed Kooymans deelt deze visie. Met passie voor reizen, het ontdekken van verschillende culturen, en het verbinden met mensen, trad Ed toe tot Team Hoynck als Project Manager. In de loop der jaren heeft Ed diverse rollen en verantwoordelijkheden op zich genomen. Na elf jaar leiding te hebben gegeven aan het team, keerde hij terug naar zijn roots als Senior Project Manager. “Ik werk hier inmiddels 32 jaar. Ik behoor praktisch tot het meubilair,” grapt Ed.
Toen en nu: een wereld van verschil
“Vroeger hadden we geen laptops of mobiele telefoons. Als je erover nadenkt, vraag ik me af hoe we het toen hebben gered. Maar we hadden wel een faxapparaat!” lacht Ed. Ondanks veranderingen in de werkomgeving, zijn beide teamleden het erover eens dat de kern van hun werk hetzelfde is gebleven. “We coördineren nog steeds projecten en hebben hetzelfde doel: stands creëren die onze klanten in de schijnwerpers zetten. We hebben nu gewoon andere hulpmiddelen om ons daarbij te ondersteunen,” zegt Ed. Technologie heeft de communicatie wereldwijd verbeterd en versneld. Ed herinnert zich een project in Damascus, Syrië: “We wachtten op de levering van standmaterialen en dronken thee met de beveiligingsbeambten – een gastvrij gebaar in hun cultuur. Uiteindelijk ontbrak er nog een doos. Bij de luchthaven sprak niemand Engels, dus ik moest met gebarentaal uitleggen wat ik zocht. Dat is nu niet meer nodig met alle apps die we hebben.”
“De wereld is zoveel veranderd door de jaren heen: mensen en landen zijn veranderd, en nieuwe technologieën zijn geïntroduceerd. Vroeger kregen we vaak een echte cultuurschok, vooral in het Midden-Oosten of Azië, maar nu zijn het gewoon culturele verschillen. De wereld wordt kleiner, mensen zijn meer verbonden dan ooit, en technologie is overal herkenbaar – of zelfs beter!” zegt Ed. Frans herinnert zich hoe ze in de jaren '90 vaak naar het Midden-Oosten reisden. “We gingen regelmatig naar Dubai. Toen was het nog een woestijn. Het is verbazingwekkend wat ze daar hebben gebouwd in de loop der jaren.”
Het opbouwen en onderhouden van goede relaties met klanten en het professionele netwerk is altijd een constante gebleven voor Team Hoynck. “Het is ons unique selling point. Sinds ik in 1992 bij het bedrijf kwam, is dat altijd zo geweest. Een solide relatie met je klant maakt de samenwerking aan projecten makkelijker. Ze vertrouwen op je, weten wat ze kunnen verwachten en maken zich minder zorgen. Sommige van onze klanten zijn zelfs vrienden voor het leven geworden,” zegt Ed. Frans voegt toe dat persoonlijk contact na COVID-19 nog belangrijker is geworden. “De pandemie heeft ons nog meer bewust gemaakt van de kracht van persoonlijk contact en aangemoedigd om op deze manier zaken te blijven doen met onze klanten. Onze klanten geven ook de voorkeur aan persoonlijk contact boven alles – zowel met ons als met hun eigen doelgroep.”
Daarnaast wil Team Hoynck altijd vooruitdenken en oplossingen bieden om hun klanten van dienst te zijn. “We hadden ooit klanten uit Abu Dhabi die op een beurs in Genève waren. Ze vonden de stoelen in hun vergaderruimtes niet prettig. Dus hebben we onze eigen bureaustoelen 's nachts vanuit Venlo naar Genève vervoerd en geplaatst,” herinnert Frans zich.
Hard werken, maar ook genieten
Frans herinnert zich zijn eerste kennismaking met Team Hoynck. “Tijdens mijn sollicitatiegesprek vroeg eigenaar Paul Hoynck: ‘Waarom denk je dat je geschikt bent voor deze baan?’ Maar het is minstens zo belangrijk dat de baan bij jou past!” zegt Frans. Hij vervolgt: “Dit werk kan heel leuk zijn, maar dat ligt aan jezelf. Het is meer dan alleen een baan: het gaat om veel persoonlijk contact, het opbouwen van relaties en het bemiddelen tussen klant en leverancier.” Ed voegt toe hoe hun rol “een tweede natuur moet zijn. Soms praat je met een CEO en op andere momenten drink je koffie met standbouwers terwijl je een schroevendraaier als lepel gebruikt. Situaties veranderen en je hebt de juiste eigenschappen nodig, zoals mensenkennis, flexibiliteit en bereidheid om te reizen, om de klus te klaren.”
Sinds de jaren '90 werkt een hecht team hard om de organisatie te brengen waar ze nu is. Ed zegt: “Ik ben enthousiast om dit werk, dat we altijd met zoveel passie hebben gedaan, voort te zetten met de volgende generatie teamleden. Samen heeft ons hele team meer dan honderd jaar ervaring in projectmanagement, en we zijn vastberaden om onze klanten en hun projecten te blijven ondersteunen. Onze teamgeest is altijd sterk gebleven. Iedereen in het team heeft zijn eigen rol, maar we moeten elkaar blijven ondersteunen om de flow gaande te houden. Ik heb altijd van mijn werk genoten en ben blij dat ik heb kunnen bijdragen aan de ontwikkelingen van Team Hoynck,” concludeert Ed.